Spinning

Idag har jag varit på kurs! En slända har tillverkats och jag har dessutom lärt mig att spinna på den! Ja, det blir iallafall sammanhängande garn... Det var ganska lurigt innan man fick in greppet och det går ju vansinnigt långsamt, men det blir garn och det är jätteroligt!



Sländan var en mycket enkel konstruktion, men som med allt som berör nörderi finns det ju en hel uppsjö av lyxvarianter. Kursfröken hade med sig några:





Spinnelispinn...



Mitt färdiga och oregelbundna garn!



Hemma igen gav jag mig upp på vinden för att rota fram den banankartong fylld med ull som jag köpte på Island, och sedan fortsatte äventyret. Tur att jag inte hade tovat upp all ull!



Ett litet nystan blev det, med färger av eget val den här gången...



Enligt regelboken ska man ju naturligtvis inte rulla ihop det till ett nystan direkt, utan göra härva och sedan blöta den, men som vanligt måste jag ju testa om det går att fuska.

Wohoo! Jag älskar att lära mig nya saker! Jag känner mig väldigt entusiastisk över den här nya världen och ser fram emot att experimentera med olika konstruktioner av fibrer...

Nu ska jag prova om det går att sticka med det också!

Kommentarer
Postat av: Anna

Kul att ses idag! Det är inte fusk, jag brukar göra så (efter tips från Tina på spinspiration.se) att jag gör ett hårt nystan (brukar starta att snurra runt en liten tovad boll) och lägger det i ett durkslag över kokande vatten en stund + sedan torka, då fixeras fibrerna. Funkar kanonbra tycker jag!

2008-11-09 @ 21:49:01
URL: http://www.stickfrossa.blogspot.com
Postat av: Brigitta, bördig från trögden

Lyxslända? Spinnelispinn? Hahaha ja jistanes tant Maggan då har man fått lära så något nytt idag, man tackar! Vill du att jag letar fram en stikoverall till dig till den 6 dec? Jag har själv tänkt bära den gudagåva till outfit och det vore trevligt om du ville göra mig sällskap, jag tror det kan bli mycket lyckat på dansgolvet. Kraaam tant Brigitta, bördig från trögden

2008-11-11 @ 15:36:21
Postat av: Teresa

åh, vad kul det ser ut! Var hittade du en kurs i att spinna?

2008-11-11 @ 16:50:38
URL: http://bohusstickan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0