Den bästa mössan...

Jag har ju en rejäl förkärlek till mössor. När jag ser ett garn ser jag genast en mössa framför mig. Men nu har jag nog hittat Mössan, och är liksom Petra beredd att utnämna den till den bästa mössan i alla kategorier.



Den var jätterolig att sticka, jag höll igång hela förra helgen som fastklistrad i soffan och ville bara börja på nästa varv! Och när jag väl slet mig ifrån soffan för en stund av social samvaro hade jag såklart med mig stickningen. Nörd... Men när helgen väl var slut kände jag mig så jävla nöjd - hade inte gjort mycket mer än att uträtta lite ärenden, träffa några vänner en sväng, men mestadels satt jag i vår soffa och stickade. Helt fantastiskt. Jag funderar på om detta är den ultimata helglösningen. Isolering! Nåja, kanske händer det att jag ångrar mig när alla vänner tröttnat på min tråkighet och jag utvecklat någon form av socialfobi, men i dagsläget känns det som en helhetslösning för själen!

Hur som helst, tillbaks till mössan! Trots att jag stickade i medium blev den färdiga storleken lite väl tilltagen, men det kan bero på att jag stickar mycket löst. Men den dagen jag skaffar rastafarifrisyr så vet jag ju var jag ska stoppa mitt hår!

Så, eftersom det var en så omåttligt rolig mössa att sticka och jag vill ha en mindre storlek så har jag genast satt igång med en till. Svart denna gången. Jag var strategisk och började med en vit så att jag lättare skulle se eventuella fel då det var ett nytt mönster och ett av de första jag stickar på engelska... Knit, purl, yarn over, slip, knit, pass over... Nu är jag haj på dessa uttryck och förkortningar! Extra rolig blir det också när man får chans att använda sin varvräknare!

Men här har vi den svarta mössan so far:



Eftersom jag fortsätter min isolering den här helgen, delvis på grund av att jag är sjuk, hoppas jag på att få den klar ikväll och sedan hinna börja på ett par sockor. Jag har varit sugen på att sticka sockor länge, särskilt sedan man sett alla fina alster som ni andra har fått ihop efter alla sock-klubbar och knit alongs!

En (1) pulsvärmare har jag också fått till på sistone, men vi får se när det blir ett par! Den var rolig att sticka och det var mycket att tänka på med alla förflyttningar och moucher. Ska bara sy ihop den också...



När jag var liten hade mamma en rosa tröja som hon hade stickat till sig, den var jättefin och hade ett regelbundet mönster med moucher. Som barn kunde jag inte associera till annat än ... bröstvårtor. Sedan dess har jag haft lite svårt för just de här struktureffekterna, men nu har jag bestämt mig för att jag gillar dem, uppblandade med flätmönster...

Nu ska jag sticka vidare på min fantastiska mössa! Mönstret kan ni köpa och få nerladdat till er dator här.

Trevlig helg!
/Frugan

Kommentarer
Postat av: Nea

Vad är du för sjuk? Hoppas du blir frisk snart! Jag visste inte att man kunde sticka på engelska! Kan man sticka på teckenspråk också? Borde ju vara en perfekt helgaktivitet på jobbet. Hälsningar fästmön.

2009-03-16 @ 21:33:43
URL: http://nehh.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0