Sommarlov...

...lika skönt varje gång...det är till och med så att det nästan blir bättre och bättre för varje år! I tre hela dygn har jag nu hunnit njuta av ledigheten och att kunna göra precis det jag vill. Idag kom dessutom lönen, det var ju inte fy skam...så det blev en sväng på stan för diverse tyginköp (se inlägget nedan), genomgång av rean på Indiska och BodyShop samt allmänt fönstershoppande. Firade även sommarlovet med sushilunch samt Lejonet&Björnens lakritsglass. Mumma.


Även häng på balkongen är gött!

Annars har jag hunnit med en hel del i min ledighet! Utöver att ligga länge på morgonen och läsa dålig deckare har jag hunnit baka världens godaste bröd, uppfunnit en smaskig drink, broderat korsstygn så att det har rykt om trådarna, stickat och virkat lite här och där och så lapat sol nere på gården så fort solen visat sig.

Något som är bra med att vara ledig är att man kan lyssna på alla bra radioprogram som SR sänder. Det finns mycket bra att fylla dagarna med och sommarens glada tillskott är att P3 Kultur är flyttat från söndag eftermidag (då jag alltid missade det) till varje vardag kl 10! Och på midsommardagen börjar Sommar i P1 och fortsätter sedan hela sommaren... Härligt! Att ligga i en hängmatta och lyssna på Sommar är en av mina favoritsysslor.



Detta är ju trots allt en stickblogg, så det kan ju vara på tiden att ta lite sådant nu. Här är den färdiga gröna lintröjan! Den blev bra, lagom tät och sitter som en smäck. Det är så härligt när det blir bra! Den är stickad i ett styckre runt bålen upp till ärmhålen, sedan stickade jag ärmarna upp till ärmhålen, då satte jag ihop allt på en rundsticka och sedan gjorde jag raglanintagningar tills det var lagom högt i halsen fram. Då satte jag en del av maskorna mitt fram på en lös slang och fortsatte att sticka med kortare och kortare varv fram och tillbaka tills det blev lagom högt i nacken också. Då slipper man den furkantiga halsringningen som man annars får om man stickar nerifrån och upp med raglanintagning. Sen plockade jag upp alla vilande maskor och stickade en halskant i rätstickning. Hör av er om ni vill ha mer detaljerat mönster så mailar jag det!



Här har vi "del av virkad väst". De små dukarna börjar långsamt växa ihop med varandra.



Av någon anledning brukar jag fastna för korssygnsbroderande på sommaren, likaså det här året. Jag har arbetat ett tag på ett annat broderi som ni kommer att få se sen, men här är förra årets. Det har jag broderat fritt efter kartan, det var lite lurigt att få till dimensionerna men det får duga. Nu har jag fyllt på med grönt i Slottskogen, men nu är tråden slut, så det får vila ett tag till...kanske till nästa sommar? Det roliga är ju att sy där det händer något, mängder av enfärgade stygn var inte lika spännande...



Slutligen så har jag påbörjat en svart sjal i lin. Den är inte så stor ännu... Till att börja med återanvänder jag garn från en för glest stickad ärm.



Jag skulle vilja sticka lite barnkläder, men jag har så mycket annat som jag vill hinna med också! Nu är målet att göra klart allt som jag har påbörjat och som ligger ute på bloggen, sen vill jag göra en fin grön sjal också, SEN kan det vara dags för bäbiskoftor tror jag.

Nu ska jag sova min skönhetssömn och ladda för sillätning och kransflätning imorgon!!!

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0