Inspiration

Så här gött kan man ha det på balkongen! Det är inte så dumt att sluta tidigt på fredagarna...

image98

Jag tänkte ägna det här inlägget till all inspiration som finns på internet och annan media. Jag brukar riva ur inspirerande och imponerande verk ur alla de tidningar som jag prenumererar på, och här är ett litet urval.

image91

En hel sida tillägnad stickning! Sandra Backlund gör fantastiska verk, bland annat den vita skapelsen till höger i bilden. Titta på hennes hemsida http://www.sandrabacklund.com/ för ytterligare stordåd. Hon har även arbetat en del med människohår. Och, varför inte, när man kan arbeta med fårull?

image92

Den pompösa brudklänningen i mitten har Katarina Brieditis och Katarina Evans stickat ihop. Kan ni förstå hur man kan ge sig på ett sådant projekt!? Oerhört imponerande! Tyvärr missade jag utställningen som var i Nyköping, men man kan ju hoppas på att de får chans att visa upp underverket på fler ställen!

Jag gillar starkt överflödet av volanger på jackan till vänster. Less is more är inte min melodi i dessa sammanhang! Den rosa tröjan till höger tycker jag också är helt rätt!

image93

Försälning av stick-kit på nytt sätt i en frappuchinomugg! Tänkt att säljas som present eller till nån som är på väg och inte har något att göra på tåget, typ. Alla nya sätt är  bra!

Den röda koftan är ju göörsöt, till skillnad från de extremt grovstickade plaggen på bilden under som kanske är lite mer rough. Det är så roligt att det finns så mycket och att det kommer så mycket nytt när det är många som håller på och utvecklar hantverket.

Under eftermiddagen har jag hittat ett par hemsidor som jag inte sett innan, bland annat http://www.knitonthenet.co.uk/ som har den här snygga loggan! De har även en internettidning som kan vara värd att kolla upp då och då.


image94

http://iknitlondon.co.uk/ fick jag reda på att den 6:e september är icke internationell och högst inofficiell stickdag, men väl värd att fira tycker jag! "I knit day, a celebration of knitting and crochet" kan du läsa mer om på hemsidan. Det kanske vore läge att fixa någon form av event?

http://glittyknittykitty.co.uk/ protesterar mot krigen i världen genom att bland annat sticka in bandvagnar i rosa kläder. "Be a knittivist. Knit a revolution" tycker de.

http://www.knittedlandscape.com/ kan man få rolig inspiration till att pynta sin närmiljö! Själv har jag påbörjat pimpande av vår balkong. Samma sak gäller Stockholmstjejerna på www.stickkontakt.blogspot.com, som väl har anammat stickgrafittin sedan en tid tillbaka. Jag såg faktiskt flera av deras utsmyckningar på Söder när jag var där senast, väldigt fint var det!

Min goda vän AK har gjort många stordåd i sina dagar, och en del av dessa ligger för beskådning på hennes hemsida www.kvaal.se. Jag gillar särskilt de som hon ställde upp med i Kapp Ahl design awards för ett par år sedan, och så självklart examenskollektionen Post Human Doll, där ambitionen var att inte behöva sy en söm. Popnitar och tunnband är stora beståndsdelar i detta makalösa projekt. Att hon orkar!

En bok som jag har lånat många gånger på biblioteket är denna, Fri virkning.

image95

Sjukt proggig och inspirerande, mycket snyggt och mycket fult, men cool är den. Tryckt 1980 och nog den bok som har framkallat mest skaparglädje i mig hittills!

Dess utmanare skulle kunna vara en desto nyare bok som jag hittade på bibblan idag, och jag tycker att den är helt och hållet briljant! De som har varit på Världskulturmuséet och sett "Fair fashion" under vintern förstår nog vad det handlar om.

image96

Så fort jag öppnade boken ville jag in i garderoben och rensa och sätta saxen i de gamla trasorna! Nu har jag att göra i helgen! Dessutom är det konstrunda i Majorna och loppislördag. Livet är ju underbart. Tyvärr börjar jag bli ganska krasslas lagom till helgen, typiskt. Säkert bara för att jag skulle vara ordentlig och träna igår. Fast en mirakelkur ska nog få mig att vara uppe och skutta igen imorgon!

Kraaam på're!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0