Skatter från hembygd'n

I helgen var det dags igen att ta tåget upp till Trögden! Den här resan var lite mer semesterbetonad då den största anledningen till att åka var min äldsta lillasysters födelsedag och 25-årsfest, i Trögdsgår'n av alla ställen! Vad går väl upp emot en hederlig bygdegårdsfest 2 ½ mil ut i obygden? Det var vansinnigt roligt att träffa systrarna, frånflyttade kompisar och gamla Trögdsbor. 

Födelsedag innebär present, och utöver den oumbärliga "Fart machine"  fick söstra mi detta vackra korsstygnsbroderi. Det var kul att brodera, men det var inte det lättaste att hitta tyg att sy på! Aidaväv är inte det hetaste these days tydligen, och särskilt inte knallgrön. Till slut hittade jag lite gammal linneväv längst ner i källaren på Gårda textil.

 

Bokstavsförlagorna har jag hittat i en gammal fin märkbok, inhandlad för ett skampris på någon loppis. Jag älskar dessa gamla skatter som jag befarar riskerar att hamna i pappersåtervinningen när folk flyttar och rensar.



The Fart Machine roade förresten hela familjen under söndagen. Den kan rädda den allra tråkigaste eller avslagna middagen, och ett måste i alla hem. Skulle jag tvingas gå på Nobelmiddagen vet jag vad jag skulle ta med mig i handväskan.  

Efter bygdegårdsrumlandet återstod en del praktiska detaljer som inte hanns med sist. Farmors flytt har inneburit en hel del saker som skall delas upp i familjen. Den här gången fick jag med mig två kassar på tåget, en av dem innehållandes en hyllmeter textilböcker - nu har jag nästan alla fina gamla böcker som finns på bibblan! Glädje! Den andra kassen fyllde jag med husgeråd och toppade med en "nördlåda", kardor, sländor, vävskyttlar och knyppelpinnar i den finaste keramikburken!



Nördlådan med bandgrind, gaffelvirkningsgafflar, spinntillbehör,
en lustig tumstock, en syl, lite växtfärgat garn, delar av en garnvinda, med mera oidentifierade krokar och småprylar...



Sländor och kardor. Den ena sländan är tillverkad på en kurs på Sätergläntan 1977. Dit vill jag också åka och gå på kurs!



Skyttlar och knyppelpinnar i snygg burk.
 
Där hemma hittade jag även förra årets julklapp till mor och far.



Det är inlöst, men de insisterade på att få behålla det...okej då!

Slutligen kan jag rapportera att helgens Trögdande tydligen var för mycket för min hälsa och att jag nu är bänkad på sängen sedan igår.

Nu ska jag försöka frammana lite kraft att snabbt sticka upp gôrmycket grafitti till helgens bravader. Återkommer om detta!

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Korsstyget ska sitta bredvid sängen! Och det verkar som att både jag, Lars och Terese mådde dåligt även i måndags!

2008-12-10 @ 23:08:05
URL: http://nehh.devote.se
Postat av: Igge

Skall du till Syracusa???

Igge

2008-12-12 @ 22:16:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0