Indiskt stickmode

Hela jullovet har jag spenderat tillsammans med min man i Indien. Det har varit fantastiskt på alla sätt och långt ifrån den svenska medelmåttan, i flera avseenden. Mycket larmigt, kaotiskt, smutsigt, intressant, fattigt, sorgligt, vackert, oorganiserat...mycket av allt! Vi har rest runt och sett många platser och fått mängder av upplevelser med oss - så mycket som man kan få på två veckor tror jag och nu är vi nästan tröttare än vad vi var innan... Men det har varit fantastiskt, och jag kunde ju inte låta bli att spana in vad som gällde på garn- och stickfronten... Här kommer några illustrerande bilder tagna i smyg:











Som synes är det slipovern som gäller för den indiske mannen. Denna fanns i tre varianter:
1) Handstickad med tokroligt motiv
2) Handstickad/ Maskinstickad köpt i glittrigt och spretigt garn i glad färg
3) Handstickad i beige färg med flätor på framisdan i olika varianter

Den första modellen bars främst av den unge eller lite hippa mannen. Variant två syntes i alla åldrar och kategorier, medan den tredje varianten främst bars av den medelålders mannen. Till detta var halsduk knuten runt huvudet en populär accesoar, liksom en filt virad runt kroppen.

Kommentarer
Postat av: ma

Vilken rolig iakttagelse! Har tänkt att sticka en slipover till maken i present, då komme han iallafall vara trendig i Indien. :)

2010-01-17 @ 15:44:51
URL: http://garnochstickor.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0